Weddingbells & Salsa

4 december 2017 - Cali, Colombia

Dag 63: 4 dec, Cali

Vorige week arriveerde ik in Cali, om hier in eerste instantie 4 dagen te blijven. Nu ruim een week later zit ik hier nog. Het is werkelijk fantastisch! Salsa en gezelligheid. Maar daarover later meer.

Ik begin met waar ik gebleven was: de bruiloft! Ik vloog op een dinsdagavond terug vanuit Bogota, dit keer met een relatief korte vlucht gelukkig. Inclusief een stop in Madrid duurde het 15 uur. In Amsterdam nam ik de trein en in Zwolle stond Mits mij op te wachten, warm welkom! Allerlei lekker eten was in huis gehaald, inclusief bitterballen! Yes! Die avond namen we de powerpoint door voor Jon en Maarten en merkte ik dat ik er totaal nog niet in zat. Erg moe met een lichte jetleg ging ik vroeg naar bed. De volgende dag werd ik gestrest, zoveel te doen, zo weinig tijd! Kapper, inkopen, shoppen voor een outfit (geen nette jurken in mijn wardrobe..) en de powerpoint een design boost geven! Van m'n totale chill vibe moest ik opeens dingen doen, heftig schakelen. Uiteindelijk vrijdag op naar Utrecht waar het allemaal ging gebeuren. Het was prachtig! Ik was intens gelukkig dat ik er bij kon zijn, dat was het zeker allemaal waard. De rest van het weekend was ik erg moe. Al die indrukken in zo'n korte tijd en nog steeds een kleine jetlag. Daarom besloot ik nog lekker in Hotel Mama te blijven om wat quality time samen te spenderen. Op m'n laptopje kon ik nog wat dingen regelen en ik heb in alle rust m'n backpack gereorganiseerd. Alle overbodige spullen zouden dit keer thuis blijven. Toen ik een paar kilo minder op de weegschaal zag staan, was ik behoorlijk satisfied. Een paar kilo minder gold niet alleen voor de backpack, maar ook voor mij. 4 kilo minder maar liefst, door de parasiet en salmonella in Peru. Elk nadeel heb z'n voordeel ;). Maandag bracht Mits mij naar de trein, op naar Amsterdam. Ik kon heerlijk in m'n oude huisje logeren, bij Ali in bed. Lief! Ik kocht nieuwe schoenen, een nieuwe selfiestick voor de GoPro en ik at twee HEERLIJKE Van Dobben Kroketten, goddelijk. Onderweg liep ik langs the VR cinema en daar zei ik nog even iedereen gedag. Behoorlijk raar opeens weer in Amsterdam te zijn haha. Savonds hadden we iedereen opgetrommeld om te eten en Juul stelde haar huis beschikbaar. Met z'n 11en hielden we een kleine reunie, wat heerlijk om weer iedereen te zien! Marrit had zelfs Prince in zijn hele hamsterkooi meegenomen in de auto!! Echt heerlijk, ik besefte me dat ik Amsterdam en iedereen best mis. Na het eten kletste ik 'thuis' nog even met Alice en de volgende dag stonden we tegelijk op: ik moest vroeg naar Schiphol! Bye bye Nederland, na al die regen was ik behoorlijk blij weer de beter temperaturen op te zoeken. Zonder vertraging (!!!!!) vertrokken we, op naar Bogota!

In Bogota zou ik een dagje blijven. In het hostel ontmoete ik Sophie, een Nederlands meisje die, bleek achteraf, in dezelfde vlucht had gezeten. Met haar heb ik de Monsaratte (viewpoint) bezocht en wat door de stad geslenterd. Gezellig! Ik ging de volgende dag met een dagbus naar Cali, na die vorige nachtbus ervaring was ik er even helemaal klaar mee! Ik verblijf in Cali in El Viajero Hostel, wat ik iedereen aanraad. Het weer is hier rond de 25 graden, af en toe zon maar niet te veel, een lekker zwembad, salsa lessen, yoga en hele gezellige mensen. Na een gratis salsa klas op dag 1 besloot ik me aan te melden voor de prive lessen. Dit heeft zeker geholpen! Na 5 lessen vloog soepel de dansvloer over. Het is zo heerlijk als je progressie ziet. In Cali heb ik naast salsa en een city walking tour niet heel veel gedaan. Vooral veel rusten, chillen aan het zwembad, hangen met de hostel gringo's, lekker eten en savonds salsa oefenen in de clubs. Op een woensdag heb ik met Ruben, een andere Nederlandse jongen uit mijn dorm, San Cipriano bezocht. Dit is een jungle dorpje dicht bij de kust waar het vooral regent. Hier hebben we 3 uur naar watervallen gehiked en vervolgens gingen we tuben op de rivier. In de bus goede gesprekken gevoerd, wat ik zeer prettig vond na al het slappe ge-ouwehoer met de meeste mensen die je tegen komt. Naast Ruben heb ik veel mensen ontmoet. Je hebt bijvoorbeeld Ryan, waar ik een rap/gedicht van heb ontvangen of Sam, die onderhand al 3 weken hier in Cali zit. Dan heb ik Maria Isabel hier ook ontmoet, indirect familie en van origin uit Cali. Heel leuk om haar te ontmoeten, we hebben samen heerlijke sushi gegeten! Verder heb je nog 'Juice Man', een man uit mijn dorm die alleen maar vers fruit aan het persen is de hele dag. Blijkbaar schuilt er een geheim in zijn dieet, want hij is 45 en ziet eruit als 30. Anyways, al dat salsa is leuk, maar ik ben onder andere naar Cali vertrokken op zoek naar ayahuasca. Ik had het al bijna opgegeven, toen Juice Man mij een nieuw contact gaf. Hij wist vrijwel overal in Colombia wel een adresje te noemen. En deze keer lukte het! Ik heb me 3 dagen van te voren aan een detox dieet gehouden; geen alcohol, licht eten, etc. Afgelopen zaterdag was het zover, met een shaman en een ceremonie, helemaal compleet. Ayahuasca, of Yage zoals ze het in Colombia noemen, is een drankje gemaakt van een speciale liaan en een bladeren van een bepaalde plant. Het drankje neemt je mee op een spirituele reis, waarin je wordt geconfronteerd met dingen uit je leven in combinatie met bepaalde hallucinaties. Ik was erg benieuwd en klaar om te beleven! Eenmaal bij de ceremony vond ik het toch best spannend, maar zeker tof om mee te maken. Het drankje is zelf is niet vies, maar je voelt je wel misselijk na het innemen. Dit gaat dan ook veelal gepaard met overgeven. Hoe dan ook, het was me een ervaring. Ik heb het idee dat ik niet een behoorlijk intense ervaring heb gehad, wanneer ik het vergelijk met anderen hun trip. Wellicht kwam dit doordat ik een relatief nuchter mens ben en het toch lastig vond om me er compleet aan over te geven. De shaman had gezegd dat hij mij een extra drankje kwam brengen, maar dat ik toen diep in slaap was.. haha. Aan het einde nodigde hij me uit voor het volgende ritueel, 3 dagen later (morgen). Na er nog even goed over nagedacht te hebben besloot ik om dit te doen. Er is dit keer een 'beroemde' taita bij (hoogste rank shaman), die de ceremony naar zijn zegge 'naar een hoger level' zal brengen. Ik ben toch benieuwd.

Genoeg over Yage en Ayahuasca, ik besteed mijn extra tijd in Cali nu om mijn trip in het noorden voor te bereiden. Nu er behoorlijk wat tijd voor Cali is afgesnoept, moet ik dit goed inplannen wil ik alles zien. Daarnaast ben ik druk met het uitkiezen van een boot waarmee ik samen met Gert-Wim tijdens kerst de San Blas eilanden naar Panama zal bevaren. Aankomende woensdag na de Yage ceremonie, neem ik een nachtbus naar Cartagena. Deze duurt maar liefst 26 uur, een record! Ik bespaar hiermee 100 euro op het vliegen, dus de keuze is dan voor mij makkelijk gemaakt. Ik kijk erg, maar dan ook ERRUG, uit naar de Caribische zee, het strand en de zon! Ook heb ik erg veel zin in Tayrona National Parc, als ik de foto's zo zie. Paradijs! Cali en het zwembad hier waren erg leuk, maar na bijna twee weken is het tijd voor het volgende avontuur. Ik heb mezelf als afscheid op nog een salsa les getrakteerd en vanavond gaan we nog een keer naar een salsa club. Zoals het hoort!

Nu ik weer helemaal up to date ben, neem ik mezelf voor om vaker een stukkie te schrijven. Al zijn het maar kleine, onzinnige dingen. Het voelt lekker om even alles op een rijtje te zetten!

Voor foto's, zie het gelijknamige album :)!!

1. Jan:
    5 december 2017