Vooral erg veel ondernemen

6 oktober 2017 - Uyuni, Bolivia

Dag 4: 6 okt, La Paz to Uyuni.

"Dag 4, wow. Voor mijn gevoel zit ik hier al weken! Ik ben al aardig gewend; ik verkeer in een totaal andere staat dan in Nederland. Ik ga vroeg op bed en ben rond 6 a 7 uur wakker, hoe is het mogelijk?! Gewoon een beetje rond lopen, met mensen kletsen, het lijkt dagelijkse kost. Hoe erg je in Nederland bezig bent met je eigen ding en graag met rust gelaten wordt op weg naar je werk, sta je hier open voor alle indrukken en alle mensen om je heen.

Van de hoogte heb ik gelukkig geen last meer, dat duurde maar een dagje. Toch blijft trap lopen een enorm obstakel en een breuk in je ego qua conditie. Na het bij meerdere locals gecheckt te hebben, kunnen we vaststellen dat de hoogte nooit went. De locals hebben juist méér last. Bijv als ze een tijdje lager zijn geweest, op vakantie, en dan weer terug komen: 2 dagen KO. Heftig hoor. Maar zoals zij zelf zeiden: you love it, but you hate it.

We hebben op dag 2 al wat vrienden gemaakt. Twee jongens, Jack en Marius, die net aangekomen waren en besloten naar een voetbal wedstrijd te gaan (bolivia - brazil). Leuk feitje: Bolivia speelt niet bijster goed, maar als ze thuis spelen in La Paz winnen ze vrijwel altijd vanwege de hoogte ;). Rom en ik hadden graag meegewild maar wij hadden de Death Road al op de planning voor dag 3. We hadden overigens heel Bolivia voor de komende week al geboekt aan tours: wie zei dat wij niet georganiseerd waren?!

De Death Road was één van de meest fantastische dingen die ik ooit gedaan heb. Van 4700 m hoogte daal je af naar 1200 m. Dit doe je in ongeveer 5 uur. Onze tour organisatie, Ride On, was geweldig; goede en veilige gear, hele gezellige guides en veel foto's haha. Eerlijk toegegeven; op sommige punten was het inderdaad iet wat spannend, maar zo kei hard naar beneden over een smal zandpaadje met zo'n kilometer aan afgrond naast je is toch wel echt FANTASTISCH. Einde dag was er tijd voor een heerlijke duik in een zwembad, perfect. Eenmaal in het hostel hebben we geslapen als een baby.

Vandaag, dag 4, was relaxed. Backpack organiseren voor de tocht naar Uyuni, gelijk gevolgd door een jungle tour. Ook checkten we uit, maar mochten we de grote bagage lekker stallen voor komende dagen, top! In de middag wilden we nog een walking tour doen, maar dit hebben we uiteindelijk op eigen houtje gedaan met de jongens van dag 2 en nog een andere gast die alles haarfijn kon vertellen! Onze persoonlijke tour haha. Prachtige stukken van La Paz gezien. Er is misschien niet zo veel te doen in de stad zelf, toch heeft het zeker indruk gemaakt!

Om 20.00 pakten we de nachtbus naar Salar de Uyuni, de zoutvlaktes, waar we 'as we speak' inzitten. We doen een dagtripje en komen daar morgen ochtend aan. Die zelfde avond weer een nachtbusje terug, scheelt toch weer 2 avondjes hostelkosten. We pakken dan in 2 uurtjes onze spullen over en vertrekken met het vliegtuig naar Rurrenabaque, een stadje bij de jungle. Daar eerst een dagje bakken in 34 graden aan het zwembad en dan de jungle in. Wat een leven! "